Monday, March 22, 2010

Finns det inga jobb i Sverige?

Frågade mannen på bussen. Han undrade var jag kom från efter att ha frågat mig något om Mosfilmbyggnaden som jag inte visste(”Ryska motsvarigheten till Hollywood” som chauffören Volodja beskrev Mosfilms byggnad i början av Mosfilmovskaja ulitsa där jag bor).

- Du har inte varit här särskilt länge va?
- Två veckor…

Jag berättade att jag var från Sverige och jobbade här. Det var då han undrade om det inte fanns några jobb i Sverige. Han lät uppriktigt oroad över den svenska arbetsmarknaden. Då tyckte jag att det var en så komisk fråga, ha, skulle svenskarna behöva åka utomlands för att arbeta och försörja familjen. Det problemet har vi ändå inte. Även om du går arbetslös så finns det ett socialt skyddsnät som hindrar oss från att gå och tigga eller flytta utomlands och skicka hem pengar.

Men den här mannen lever i en annan verklighet. Ryssar åker utomlands för att jobba samtidigt som det kommer utländskarbetskraft från f.d. sovjetstater och ”tar jobben” ifrån dem.

Det har varit grått, regnigt och tråkigt väder i helgen. Jag har suckat och inte förstått vad jag någonsin sett i den här staden. Men vädret har ju en tendens att påverka humöret…

Det är en stor fotobiennal utspridd över flera gallerier och museum i staden. Jag besökte en utställning i söndags som var fantastisk! (Jag har verkligen BARA gått på fotoutställningar sedan jag kom hit). Peter Linbergh, Elliot Erwitt och Paolo Roversi m.fl. Många av Peter Lindberghs foton var tagna för Vouge och det var flera vackra porträtt – ett av Adrian Brody var min favorit. Den är tagen genom ett fönster. Innanför sitter Brody vid ett kafébord. Bredvid syns en arm och en ljusmätare och fotografen själv speglas i en svart siluett mot glaset.

No comments: